Stručně, jasně, výstižně. Co je naprostým základem, bez kterého se neobejde snad žádný prodej nemovitosti? Je to velmi komplexní proces, který rozhodně zahrnuje víc jak 5 kroků. Pokud byste ale ve zkratce chtěli vědět, co vás čeká a nemine a kde začít, tenhle článek je pro vás jako dělaný.
Než začnete nemovitost nabízet na trhu, je důležité ji důkladně připravit. Vyčistěte a upravte veškeré prostory, opravte případné závady a snažte se, aby nemovitost působila příjemně, vzdušně a byl na první pohled vidět potenciál, jaký nabízí. Pamatujte, že první dojem je klíčový. Proto je důležité nic netajit, zdůraznit přednosti a jednat s potenciálním kupcem narovinu.
Kvalitní a atraktivní fotografie jsou nezbytné pro úspěšný prodej nemovitosti. Představte si inzerát, ve kterém jsou rozmazané fotky nebo je na nich nepořádek, jsou tmavé… Budete se chtít na takový dům či byt jít podívat? Spíš asi ne.
Opravdu pěkná, profesionální prezentace je za mě velmi důležitá, proto spolupracuji s profesionálními fotografy. Je však jasné, že ne každý tu možnost ale má – především pokud prodáváte svépomocí, chcete si možná vše řešit co nejvíc sami. Pokud sami nemáte, pokuste se půjčit si od nějakého známého alespoň telefon s dobrým foťákem. Prostory ukliďte a nafoťte během slunného dne. Možná máte mezi svými kamarády nebo známými někoho, kdo se focení třeba i trochu v rámci koníčku věnuje, tak popřemýšlejte. To všechno bude rozhodně mnohem lepší, než kdybyste se na to úplně vykašlali a řekli si, že na fotkách nezáleží. 🙂
Pokud máte možnost a prostředky, určitě oslovte profesionálního fotografa. Dokáže zachytit ty nejlepší stránky vaší nemovitosti a vytvořit atraktivní fotografie.
Doufám, že jste se teď nevyděsili! Je mi jasné, že se to může zdát složité a odborné, tak se na ty marketingové strategie při prodeji nemovitosti pojďme podívat.
Profesionální makléři jsou na tohle odborníci, protože jde přeci jen o kanály a možnosti, které jim pomáhají nemovitost prodat a dát o ní světu vědět. Co ale dělat v případě, že odborníka oslovit nechcete/nemůžete?
Efektivní marketing je klíčový pro získání co největšího zájmu o vaši nemovitost. A základem je využití různých kanálů, jako jsou inzerce na internetových realitních portálech (zmíním například Sreality, iDnes reality, Bezrealitky a další), sociální sítě (zkuste různé skupiny), tištěné inzeráty (oslovte například okolní obce, zda můžete inzerát přidat na obecní vývěsku) či poptávkové weby.
Nezapomeňte zkontrolovat, že inzerát obsahuje všechny informace o nemovitosti, není nic nejasné a nechybí například kontaktní informace. Klidně ukažte inzerát i svým blízkým a zeptejte se jich na názor – Zaujal by je? Chybí jim něco?
Správné ocenění nemovitosti je alfou a omegou úspěšného prodeje. Příliš vysoká cena může odrazovat zájemce a prodloužit dobu prodeje, zatímco příliš nízká cena může vést k finanční ztrátě.
Proveďte si důkladný průzkum trhu. Podívejte se, za jaké ceny se prodávají nebo prodali podobné nemovitosti v okolí, abyste stanovili realistickou a konkurenceschopnou cenu pro vaši nemovitost. Prodejní cena nemovitosti by určitě neměla jen nějaká náhodná částka. Zohledněte tržní hodnotu, stav nemovitosti, umístění a další relevantní faktory.
Jednání, vyjednávání, prohlídky, odpovídání na pořád ty samé otázky… Připravte se na to, že i tohle je součást prodeje nemovitosti. Může vám zvonit telefon i několikrát denně, přitom z toho nemusí nic být. A tak to může být týdny i měsíce. Buďte otevření a flexibilní, mějte k dispozici veškeré důležité dokumenty a informace o nemovitosti, abyste mohli rychle a efektivně odpovídat na dotazy zájemců.
Nezoufejte, pokud se nemovitost neprodá okamžitě. Stává se to a v takovém případě je často potřeba něco změnit – cenu, strategii, prezentaci… Držím vám palce, aby se vám prodej podařil rychle a úspěšně. Pokud by to mělo být něco nad vaše síly nebo časové možnosti, rád pomohu. 🙂
Zvažujete prodej své nemovitosti a chcete znát její hodnotu?
Za mou kariéru se mi již nespočetně krát stalo že majitelé, kteří prodávali svou nemovitost bez tržního ohodnocení, prodali za mnohem méně, než doopravdy mohli. V některých případech až o 10-15% reálné hodnoty! Neudělejte stejnou chybu a nechte si ocenit svou nemovitost zcela zdarma.