Rychle a za maximální cenu. To je ideální představa mnoha z těch, kteří prodávají nemovitost. Pak ale uběhnou týdny až měsíce a byt či dům stále nemá svého kupce. Jaké jsou nejčastější zádrhely? Na to se podíváme právě v tomto článku.
Rozhodli jste se nabídnout svoji nemovitost k prodeji, volají zájemci, chodí na prohlídky, jenže nekupují. V takovém případě je nutné něco změnit. Mějte však na paměti, že čas potřebný k prodeji nemovitosti se v různých oblastech liší. Zatímco někde to mohou být dny, jinde i měsíce. Průměrná doba, během které byste už ale měli vidět nějakou odezvu, je zhruba 30 dní. Svoji roli hraje cena, lokalita i například to, zda řešíte prodej rodinného domu nebo prodej bytu. Pojďme se tedy na jednotlivé faktory podívat blíže.
První radou ohledně toho, jak postupovat při prodeji nemovitosti, je správný tržní odhad. Pakliže jste si cenu stanovili sami, může být právě komplikací. Určit odpovídající cenu nemovitosti není snadné, neexistuje univerzální kalkulačka ani vzorec. Svoji roli hraje lokalita, dispozice bytu či domu na prodej, vybavení, stav, celkový vývoj realit v oblasti, hodnota pozemku a spoustu dalšího. Když si nevíte rady nebo tušíte, že by právě v tomto mohl být problém, rád vám s odhadem ceny nemovitosti pomůžu, a to zdarma.
Určitou zpětnou vazbu ohledně ceny vám dají také potenciální zájemci. Jejich dotazy a poznámky vám mohou hodně napovědět. Stejně tak i další inzeráty v okolí. Pamatujte, že i na ně se možní kupci dívají. Jestliže bude například vaše nabídka zveřejněná až příliš dlouho, budou se ptát, proč jsou jiné byty či domy už prodané a ta vaše stále ne. Začnou přemýšlet, zda v prodeji nemovitosti není nějaký zádrhel a možná budou požadovat slevu. Proto je správné nacenění nemovitosti hned na začátku celého procesu tak klíčové.
Komplikací může být i to, pokud prodáváte byt s hypotékou nebo chcete prodat byt, ve kterém jsou nájemníci. Obé má svoje řešení, které zpravidla ani není příliš složité. Počítejte ale s tím, že to může být pro kupující zádrhel, který nechtějí řešit.
Ruku v ruce s cenou jde umístění nemovitosti. Jsou lokality, kde se po bytech či rodinných domech jen zapráší. Pak jsou ale takové, u kterých je potřeba obrnit se trpělivostí a popřemýšlet nad tím, jak nemovitost vhodně prezentovat. Velmi luxusní nemovitosti nebo ty v odlehlých či netypických oblastech si prostě svého kupce hledají déle. A kvůli méně žádané lokalitě je občas potřeba i slevit z ceny.
Pokud vás čeká prodej atypické nemovitosti, zkuste se obrátit na profesionály. Poradí vám tu vhodný postup a ušetří čas, který byste jinak mohli zbytečně promarnit.
Když už je řeč o čase, pak musím zmínit také vhodné načasování prodeje nemovitosti. I to totiž hraje svoji roli. Během roku jsou určitá období, kdy lidé řeší prodej či koupi nemovitosti o něco méně. V případě prodeje rodinných domů je pokles viditelný v zimním období, logicky kvůli vánočním svátkům, kdy chtějí lidé mít klid a odpočívat v kruhu rodinném. Naopak na jaře a v létě se mohou nabídky jen hrnout.
Pokles zájmu může souviset i s různými situacemi ve společnosti. Například v začátcích pandemie COVID-19 lidé netušili, do jaké míry se jejich životy změní a neměli proto chuť riskovat ještě v oblasti realit. Stejně tak jsou to různé události v dané oblasti, které nemůžete předvídat, ale ovlivní negativně hodnotu vaší nemovitosti.
Věděli jste, že vybavený hezky vypadající dům či byt se prodává kratší dobu? I když kupující nemá o nábytek zájem nebo ho tam nechcete ponechat vy, rozdíl v prezentaci prázdné a vybavené nemovitosti je obrovský.
Dejte si záležet na tom, aby prostor působil vzdušně a čistě. Přeplněné tmavé místnosti nebudou působit útulně a potenciální kupce může ztratit zájem, protože si sám sebe nedokáže v takovém domově představit. Zanedbaný úklid a špatný první dojem je přesně to, co vám může prodej nemovitosti zhatit.
Profesionální realitní makléři se dokonce i touto částí zabývají – jedná se o tak zvaný home staging. Pokud tedy neprodáváte svépomocí, ale obrátili jste se na odborníky, i toto s vámi vyřeší.
Ke správné prezentaci nemovitosti patří i vhodné fotografie, které by měly být nedílnou součástí každého inzerátu. Drtivá většina kupujících se rozhoduje právě na základě dojmu z fotografií. Jestliže nejsou dobré, k osobní návštěvě ani nedojde a vám tak utíká příležitost. Nebojte se proto oslovit profesionální fotografy, pokud si sami netroufnete. Realitní makléř tuto část vyřeší za vás.
Prodej i koupě nemovitosti jsou důležité životní milníky. A nejde jen o to, jak vaše nemovitost vypadá nebo v jaké lokalitě leží. Pokud kupce najdete, čeká vás ještě spousta administrativních povinností, ve kterých se nevyplatí chybovat. Nebojte se proto kontaktovat zkušeného realitního makléře, který vám ušetří nemálo starostí. Koneckonců, je to naše práce. 🙂
Zvažujete prodej své nemovitosti a chcete znát její hodnotu?
Za mou kariéru se mi již nespočetně krát stalo že majitelé, kteří prodávali svou nemovitost bez tržního ohodnocení, prodali za mnohem méně, než doopravdy mohli. V některých případech až o 10-15% reálné hodnoty! Neudělejte stejnou chybu a nechte si ocenit svou nemovitost zcela zdarma.