Obor realit se proměňuje jak počasí v dubnu. Je proto důležité sledovat trendy a nezůstat pozadu. Právě v tomto článku se spolu na vybrané podíváme. Budou to například zelené a udržitelné nemovitosti, inovativní prezentace nemovitostí prostřednictvím sociálních sítí nebo důležitost spolupráce mezi makléři a dalšími specialisty v oboru. Čeká nás toho hodně, tak pojďme rovnou na to!
Na životní prostředí, ekologii a udržitelnosti je kladený stále větší důraz. Projektanti na toto téma myslí při své práci dnes a denně, výrobní firmy v oboru stavebnictví přicházejí s inovacemi materiálů. Mnoho lidí trápí vysoká cena energií, a tak není divu, že nemovitosti s nízkou energetickou náročností, solárními panely a energeticky účinnými materiály jsou stále atraktivnější.
Tento trend ovlivňuje celý realitní sektor, od rezidenčních až po komerční nemovitosti. Nízké provozní náklady jsou to, na co mnozí opravdu slyší – kvalitní zateplení budov, účinné vytápěcí a chladicí systémy, energeticky úsporná okna a dveře, inteligentní technologie pro řízení spotřeby energie a další.
Pokud patříte mezi potenciální kupce nemovitosti, dávejte si na tyto aspekty pozor. A jestli jste naopak prodávající, tak zvažte, zda nemůžete nemovitosti v tomto směru vylepšit a zvýšit hodnotu vašeho majetku.
Možná si říkáte, že online inzerce nemovitostí není žádná novinka. Dávno se ale nebavíme jen o suchém inzerátu s pár fotkami. Ačkoliv je to, bohužel, stále častá praxe mnoha realitních makléřů. Dávejte si na takové inzeráty pozor. Už na první pohled říkají, že si makléř nedal moc práce a je tak otazné, jak profesionální bude jeho celkový přístup.
Online platformy pro prodej nemovitostí se stále vyvíjejí a umožňují prezentovat virtuální prohlídky, nahrávat videa nebo využívat rozšířenou realitu. Klienti si tak můžou celou nemovitosti projít z pohodlí svého domova, což do velké míry zjednodušuje a urychluje celý proces. Na případnou prohlídku už jdou s konkrétní představou a jen tak něco je nepřekvapí.
Pokud je navíc kromě 3D prohlídky využitý i home-staging nebo rozšířená realita (vizualizace toho, jak může budoucí interiér vypadat), inzerát opět získává u potenciálního kupujícího plusové body.
Jak už to ale bývá – pozitiva musí mít i nějaká ta negativa. Online prezentace poskytuje možnost komunikovat podrobné informace o nemovitosti, ceně, lokalitě a dalších relevantních faktorech na jednom místě a jednou – klidně i stovkám zájemců, kteří si inzerát prohlížejí. Na druhou stranu ale makléř přichází o osobní kontakt s klienty a možnost udělat z prohlídky zážitek. Mnohdy totiž rozhoduje pocit z daného místa, a ten do online prezentace jen tak nepřenesete.
Představte si, že hledáte dům nebo byt ke koupi a například kvůli rozpočtu vás více zajímají nemovitosti k rekonstrukci. Jenže nemáte žádné známé řemeslníky a od přátel slyšíte na různé firmy jen negativní recenze. V takovém případě vám dokáže poradit moderní realiťák. 🙂
Realitní makléři by měli spolupracovat s řadou odborníků a specialistů, kteří jim pomáhají poskytovat lepší služby. Pokud má váš makléř takové lidi po svém boku, můžete si být jistí, že má díky nim širší perspektivu a dokáže řešit potenciální problémy efektivně a včas.
Profesionální makléř se vám snaží vše co nejvíc zpříjemnit a usnadnit. Je i v jeho zájmu, abyste byli spokojení a věděli, co vás čeká a nemine. Pokud vám dokáže například říct, že stavební technik při prohlídce domu zjistil takovou a makovou věc a upozorní vás na to, rozhodně si upřímností získá vaše srdce a případné doporučení.
Sdílení relevantních informací, pravidelná komunikace a rychlé řešení dotazů možná není tím nejnovějším trendem v oblasti realit, rozhodně ale něčím velmi důležitým a v mnoha případech ani ne samozřejmým.
Asi vám neuteklo, že ceny všeho rostou pomalu do nebes a dostupnost, nejen bydlení, se pro mnohé stává velmi těžká. Trendem v oblasti pronájmu a prodeje nemovitostí se tak začíná stávat komunitní bydlení, roste také poptávka po mikrobytech.
Komunitní bydlení se zaměřuje na sdílení prostorů, zdrojů a zkušeností mezi obyvateli. Koncept se opírá o hodnoty spolupráce, sociálního kontaktu a vytváření silných komunitních vazeb. To rozhodně není pro každého, napříč světem je ale tento trend v posledních letech na vzestupu.
Podobné je to s takzvanými mikrobyty. V České republice zatím tenhle trend není tak patrný, v zahraničí se s tím už ale poměrně běžně setkáte. Mikrobyty reagují na potřeby urbanizace, demografické změny a rostoucí ceny nemovitostí, převážně ve velkých městech. Bývají navržené tak, aby co nejvíce využily omezený prostor. To znamená – multifunkční nábytek, jako jsou rozkládací postele, sklopné stoly a zabudované skříně. Vzhledem k menší velikosti mikrobytů je také snazší je vybavit energeticky úspornými technologiemi, které opět pomáhají ušetřit nějakou tu kačku.
Díky tomu všemu je pak prodejní cena velmi slušná a pro někoho, kdo se potřebuje postavit na vlastní nohy, i přívětivá. Zároveň jde o velmi atraktivní možnost pronájmu třeba pro studenty, kteří chtějí svůj klid, ale nemohou si velký byt dovolit.
Pokud by vás mikrobyty zajímaly, můžete se vydat například do japonského Tokia nebo holandského Amsterdamu. Jsou v téhle oblasti opravdovými mistry!
Stejně jako ve všech ostatních oborech je i v případě realit důležité, aby se makléři přizpůsobili trendům, novým technologiím a tržním podmínkám. Proto je například taková webová prezentace naprostou nutností, výjimkou už nejsou ani sociální sítě od Instagramu po YouTube.
Jakákoliv aktivita navíc pomáhá budovat důvěru a reputaci v očích potenciálních klientů. Pokud byste si chtěli koupit dům za 20 milionů korun, ale o realitním makléřovi nebo jeho agentuře nenajdete téměř žádné informace, nebudete mírně nervózní? Já bych byl. 🙂
Téměř každý člověk musí v určitou životní fázi něco ohledně nemovitostí řešit. A protože je to zapeklitý a obsáhlý obor, určitě ocení, pokud jim ušetříte čas a poskytnete užitečný obsah a informace třeba v podobě blogu, infografik nebo videí.
Líbil se vám článek o trendech v oblasti prodeje a pronájmu nemovitostí? Budu rád, pokud ho budete sdílet! 🙂
Zvažujete prodej své nemovitosti a chcete znát její hodnotu?
Za mou kariéru se mi již nespočetně krát stalo že majitelé, kteří prodávali svou nemovitost bez tržního ohodnocení, prodali za mnohem méně, než doopravdy mohli. V některých případech až o 10-15% reálné hodnoty! Neudělejte stejnou chybu a nechte si ocenit svou nemovitost zcela zdarma.