Koupě nemovitosti: Kolik papírování vás čeká a dá se něco vyřešit online?

5.5. 2021Artem Saykin

Při koupi nemovitosti vás čeká nejen spousta radosti z nové příležitosti, ale také papírování a zařizování. A na to je potřeba se dobře připravit. Případné zádrhely mohou celý proces zbytečně protáhnout a zkomplikovat. Jak tedy postupovat?

1. Financování  

Maximální částka, kterou jste ochotni za nemovitost zaplatit, je první a klíčový bod, ve kterém musíte mít jasno. S tím také souvisí způsob financování – máte naspořeno nebo budete řešit hypoteční úvěr? 

Platba v hotovosti ušetří spoustu administrativy a celý proces urychlí. Ovšem ne každý má takové možnosti. Pokud se vás týká druhá varianta, tedy hypoteční úvěr, doporučuji ještě před samotným hledáním nemovitosti oslovit finančního poradce nebo banku. Zjistíte, v jaké výši vám pravděpodobně bude úvěr poskytnut a uděláte si konkrétní představu o tom, co je pro vás dosažitelné. Mezi další varianty patří například překlenovací úvěr, neúčelový spotřebitelský úvěr nebo úvěr ze stavebního spoření. I s tím vám konkrétní odborník poradí.

Myslete také na to, že cena uvedená v inzerátu nemusí být konečná. Prodávající může být ochotný o sumě smlouvat, takže pokud máte stanovený nějaký strop, nebojte se při koupi nemovitosti poohlížet i kousek nad něj. 

Ještě před několika měsíci bych vám řekl, že se usmlouvané peníze budou hodit na daň z koupě nemovitosti. Ta je ale od 15. září 2020 zrušená a vám jako kupujícím tedy odpadá povinnost platit sumu ve výši 4 % z pořizovací ceny nemovitosti. Věřím, že takové „uspoření“ oceníte. 🙂 

S koncem daně z nemovitosti při koupi bytu nebo domu odpadá také povinnost podávat přiznání k dani z nabytí nemovitých věcí, což vám opět ušetří nějaký čas strávený papírováním. 

2. Výběr 

Emoce a fakta – to je zásadní kombinace, která by vás měla při výběru nemovitosti provázet. V některých případech hned tušíte, že tohle nebude to pravé. Jindy vás naopak nabídka ohromí a právě v tu chvíli přichází na řadu realistické zhodnocení

  • Nahlédněte do katastru nemovitostí. Je majitel jediný prodávající? Není na dům vázané věcné břemeno? 
  • Zvažte dopravní možnosti a dostupné služby. Je nemovitost v dosahu všeho, co potřebujeme? Jak je to s údržbou komunikace v zimě? 
  • Prohlédněte si všechno velmi pečlivě. Nejsou vlhké sklepy? Je v pořádku nebo odpovídajícím stavu střecha? Kdy došlo k výměně vodovodních trubek? 
  • Informujte se o sousedech. Nejsou právě nedobré vztahy důvodem, proč majitel nemovitost prodává? Nedělají příliš velký hluk? 

Jednoduše si dobře připravte seznam všech možných otázek, které vás při koupi nemovitosti můžou zajímat. Pokud totiž hledáte svůj nový domov, určitě si chcete být jistí tím, že bude vše v naprostém pořádku a nebudete této nemalé investice litovat. 

3. Smlouva

Máte vybráno a přicházejí na řadu ty nezbytné formality. S čím vším se můžete setkat? 

  • Rezervační smlouva: Jedná se o důležitý dokument, který zajistí, že prodej proběhne podle domluvených podmínek – jaká je cena, jaký je časový rámec koupě i průběhu transakcí, kdy a jak bude nemovitost předána, jak proběhne případná úschova peněz, jaké jsou případné sankce… Je toho spoustu. Proto se vždy spolehněte na odborníka, který s vámi smlouvu projde a zkontroluje, že se na nic nezapomnělo nebo smlouva neobsahuje nebezpečné kličky. 
  • Kupní smlouva: Neméně důležitá je smlouva o koupi nemovité věci, tedy kupní smlouva. Určitě vám nemusím zdůrazňovat, jak důležitá je. I tady je proto vhodné, aby s vámi tento dokument prošel odborník. 
  • Nahlášení koupě nemovitosti: Společně s podpisem kupní smlouvy je potřeba podat návrh na vklad na katastr nemovitostí – přiložíte smlouvy, úředně ověřené podpisy vás i prodávajícího a po 20 dnech dojde k přepisu v katastru. 
  • Předávací protokol: Stav vodoměru, elektroměru, ale také informace o celkovém stavu objektu. To vše by mělo být součástí předávacího protokolu, ve kterém společně s prodávajícím zaevidujete vše důležité.  

4. Předání

A je to! Všechny náležitosti jsou vyřízené a teď už zbývá jediné – těšit se. Koupě nemovitosti je v životě většiny lidí velký milník, na který chtějí mít určitě hezké vzpomínky. A v závěru odpovím ještě na otázku z titulku – dá se něco zařídit online? Jak už asi sami tušíte, při koupi nemovitosti je potřeba nejen spolupráce s úřady, ale také kontakt s původním majitelem nebo osobní prohlídka nemovitosti. Makléř za vás ale dokáže spoustu kroků vyřídit a ušetřit vám tak čas i stres. 

Proto se neváhejte obrátit na specialisty, kteří zajistí hladký průběh. Jedním takovým jsem i já a budu rád, když se mi ozvete. 🙂

Artem Saykin
Práce realitního makléře mě naplňuje díky možnosti setkávat se s novými lidmi, kterým pomáhám realizovat jejich sny v oblasti bydlení. Záleží mi na dobře odvedené práci a spokojenosti mých klientů.

Zvažujete prodej své nemovitosti a chcete znát její hodnotu?

Za mou kariéru se mi již nespočetně krát stalo že majitelé, kteří prodávali svou nemovitost bez tržního ohodnocení, prodali za mnohem méně, než doopravdy mohli. V některých případech až o 10-15% reálné hodnoty! Neudělejte stejnou chybu a nechte si ocenit svou nemovitost zcela zdarma.

Komentáře