Asi není tajemstvím, že snad každý vlastník nemovitosti chce při jejím prodeji získat co nejvyšší částku a maximalizovat tak své investice. Hodnotu nemovitosti může ovlivnit hned několik faktorů a právě o nich si dnes povíme. Podíváme se na několik tipů týkající se toho, jak můžete zvýšit hodnotu své nemovitosti před prodejem tak, abyste zároveň připravili lepší nový majetek i kupujícím. Pokud si od tohoto článku slibujete nějaké „levné triky“, jak kupujícího na oko oklamat, budu vás muset zklamat. 🙂
Jedním z nejefektivnějších způsobů, jak zvýšit hodnotu nemovitosti, je provedení vylepšení interiéru a exteriéru. To může zahrnovat renovaci kuchyně, koupelny, obnovu podlah, výměnu oken nebo třeba zlepšení venkovního prostoru. Čím modernější a atraktivnější je nemovitost, tím vyšší potenciál má pro vyšší prodejní cenu.
Někdy však není čas ani energie věnovat se nemovitosti víc. Nějaké tipy pro „rychlý“ prodej nemovitosti svépomocí jsem shrnul v článku Jak prodat byt snadno a rychle.
V dnešní době je stále větší důraz kladen na energetickou účinnost nemovitostí. Investice do izolace, výměny starých topných systémů nebo instalace solárních panelů mohou nejen snížit náklady na provoz nemovitosti, ale také výrazně zvýšit její hodnotu. Potenciální kupci ocení nižší energetické náklady a budou ochotni za takovou nemovitost zaplatit více.
Jedním z prvních kroků, které je možné v této oblasti podniknout, je energetický audit nemovitosti. Takový audit identifikuje slabá místa v energetické efektivitě a navrhne možnosti ke zlepšení. Těmi může být právě zmíněná výměna oken, zateplení nebo například odizolování komína, o jehož problému jste dříve ani nevěděli. 🙂 Správná izolace stěn, stropů, podlah a oken pomáhá udržovat stálou teplotu v interiéru a minimalizovat ztráty tepla. Investice do kvalitní izolace rozhodně povede ke snížení energetických nákladů, a tím zvýšení hodnoty nemovitosti.
Dalším krokem, pokud se do toho chcete pustit opravdu zevrubně, je modernizace systémů vytápění, chlazení a ventilace. Úprava na modernější a energeticky účinnější systémy, jako jsou tepelná čerpadla, solární panely nebo výkonnější klimatizační jednotky, může snížit provozní náklady a přitáhnout zájem kupujících.
Jedním z méně náročných kroků je například energeticky úsporné osvětlení. Výměna tradičních žárovek za energeticky úsporné LED osvětlení může pár plusových bodů také připsat.
Pokud se do čehokoliv pustíte, nezapomeňte o tom potenciální kupující informovat. Při prezentaci nemovitosti zdůrazněte provedené úpravy a vylepšení a popište potenciální možnosti úspory. Ekologicky smýšlející kupující jsou více naklonění investovat do takových nemovitostí a také na úrovni států se tato témata řeší čím dál více. Vezměte si třeba jen možnost nabíjet si z domu elektroauto nebo mít možnost topit jinak než uhlím. To jsou velmi aktuální a ne vůbec vzdálená témata.
Dalším faktorem, který může zvýšit hodnotu nemovitosti, je aktualizace nebo instalace technologií. Například takové bezpečnostní dveře nebo fungující intercom jsou především ve městech základ. Přidat ale můžete v mnoha oblastech. Namátkou zmíním například:
Důležitým aspektem každého úspěšného prodeje nemovitosti je dobře vypracovaná dokumentace a nabídnutí řešení právních záležitostí. Mít veškeré potřebné dokumenty v pořádku a legalizované může zvýšit důvěru kupujících a usnadnit prodej. Zajistěte si, že nemovitost má všechna potřebná povolení a schválení, ať už se jedná o stavební práce, úpravy nebo vylepšení.
Mějte dobře postavenou smlouvu, nesnažte se kupující nějak oblafnout. Koupě nemovitosti není hračka a lidé si dobře rozmyslí, do čeho své peníze vloží. Dostupnost advokátů je v dnešní době už poměrně snadná, a tak se rozhodně nespoléhejte na to, že si vaši zájemci nenechají vše zkontrolovat a prověřit.
Dobré využití prostoru může také přidat na hodnotě nemovitosti. Zvažte, jaké jsou trendy a preference potenciálních kupujících a zkuste nemovitost případně přizpůsobit nebo alespoň přijít s návrhem v podobě nějaké vizualizace. Například otevřený koncept obývacího prostoru a kuchyně je už v dnešní době skoro samozřejmost. Hodit se může také komora přepracovaná na multifunkční místnost, kterou lze využít jako pracovnu nebo posilovnu. To všechno může opět přitáhnout zájem.
Samozřejmě, lokalita a okolí nemovitosti jsou klíčové pro určení její hodnoty a je také jasné, že to nemáte jak změnit. Důkladně ale popište výhody a atraktivitu okolí.
Při prodeji nemovitosti se můžete setkat hned s několika pojmy a typy hodnot, jakou může nemovitost mít a které mohou ovlivnit její prodejní cenu. Pojďme na ně ještě v krátkosti mrknout:
Tak. To jsem se zase rozepsal. 🙂 Snad vám informace v tomto článku pomůžou, případně rád pomohu já osobně. Mějte vždy na paměti, že každá nemovitost je jedinečná a může vyžadovat specifické úpravy a strategie. Kvalitní fotografie, dobře napsaný popis a správné zvýraznění předností jsou naprostý základ. Vše ostatní už může být pomyslná třešnička na dortu. Buďte strategičtí a efektivní při plánování a provedení úprav a v případě potřeby neváhejte vyhledat profesionální pomoc.
Zvažujete prodej své nemovitosti a chcete znát její hodnotu?
Za mou kariéru se mi již nespočetně krát stalo že majitelé, kteří prodávali svou nemovitost bez tržního ohodnocení, prodali za mnohem méně, než doopravdy mohli. V některých případech až o 10-15% reálné hodnoty! Neudělejte stejnou chybu a nechte si ocenit svou nemovitost zcela zdarma.