Jak zvýšit hodnotu své nemovitosti před prodejem

5.6. 2023Artem Saykin

Asi není tajemstvím, že snad každý vlastník nemovitosti chce při jejím prodeji získat co nejvyšší částku a maximalizovat tak své investice. Hodnotu nemovitosti může ovlivnit hned několik faktorů a právě o nich si dnes povíme. Podíváme se na několik tipů týkající se toho, jak můžete zvýšit hodnotu své nemovitosti před prodejem tak, abyste zároveň připravili lepší nový majetek i kupujícím. Pokud si od tohoto článku slibujete nějaké „levné triky“, jak kupujícího na oko oklamat, budu vás muset zklamat. 🙂 

Vylepšení interiéru a exteriéru

Jedním z nejefektivnějších způsobů, jak zvýšit hodnotu nemovitosti, je provedení vylepšení interiéru a exteriéru. To může zahrnovat renovaci kuchyně, koupelny, obnovu podlah, výměnu oken nebo třeba zlepšení venkovního prostoru. Čím modernější a atraktivnější je nemovitost, tím vyšší potenciál má pro vyšší prodejní cenu.

  • Například renovaci kuchyně nemusíte řešit hned pořízením kuchyně nové. Starou ale rozhodně vykliďte. Perfektní možností je pak poukaz na XY tisíc korun do vybraného kuchyňského studia. Věřte mi, že to budou kupující brát jako úžasný bonus. 
  • Pokud se pustíte do obnovy koupelny, volte jemné, neutrální, zemité barvy. Ty budou vždy bodovat víc než například zelená nebo červená. Výrazné tóny byly v módě cca 15 let dozadu a dnes s nimi zapůsobíte spíš méně.
  • I výměna oken může zásadně pomoci. Standardem by mělo být trojsklo, dokážete si ale určitě obhájit i dvojsklo, pokud se jedná o klidnou lokalitu s mírnými povětrnostními podmínkami. Barvu pak volte podle celkového ladění nemovitosti – bílá je samozřejmě nejlevnější variantou, do některých nemovitosti se však hodí skvěle. 
  • Zlepšení venkovního prostoru = oprava plotu, natření a renovance železných či dřevěných částí, oprava omítky… Jsou to všechno činnosti, které vyžadují čas a investici. Pokud se do nich ale pustíte, na prodejní ceně se vám dvakrát vrátí

Někdy však není čas ani energie věnovat se nemovitosti víc. Nějaké tipy pro „rychlý“ prodej nemovitosti svépomocí jsem shrnul v článku Jak prodat byt snadno a rychle.

Energická účinnost

V dnešní době je stále větší důraz kladen na energetickou účinnost nemovitostí. Investice do izolace, výměny starých topných systémů nebo instalace solárních panelů mohou nejen snížit náklady na provoz nemovitosti, ale také výrazně zvýšit její hodnotu. Potenciální kupci ocení nižší energetické náklady a budou ochotni za takovou nemovitost zaplatit více.

Jedním z prvních kroků, které je možné v této oblasti podniknout, je energetický audit nemovitosti. Takový audit identifikuje slabá místa v energetické efektivitě a navrhne možnosti ke zlepšení. Těmi může být právě zmíněná výměna oken, zateplení nebo například odizolování komína, o jehož problému jste dříve ani nevěděli. 🙂 Správná izolace stěn, stropů, podlah a oken pomáhá udržovat stálou teplotu v interiéru a minimalizovat ztráty tepla. Investice do kvalitní izolace rozhodně povede ke snížení energetických nákladů, a tím zvýšení hodnoty nemovitosti.

Dalším krokem, pokud se do toho chcete pustit opravdu zevrubně, je modernizace systémů vytápění, chlazení a ventilace. Úprava na modernější a energeticky účinnější systémy, jako jsou tepelná čerpadla, solární panely nebo výkonnější klimatizační jednotky, může snížit provozní náklady a přitáhnout zájem kupujících.

Jedním z méně náročných kroků je například energeticky úsporné osvětlení. Výměna tradičních žárovek za energeticky úsporné LED osvětlení může pár plusových bodů také připsat.

Pokud se do čehokoliv pustíte, nezapomeňte o tom potenciální kupující informovat. Při prezentaci nemovitosti zdůrazněte provedené úpravy a vylepšení a popište potenciální možnosti úspory. Ekologicky smýšlející kupující jsou více naklonění investovat do takových nemovitostí a také na úrovni států se tato témata řeší čím dál více. Vezměte si třeba jen možnost nabíjet si z domu elektroauto nebo mít možnost topit jinak než uhlím. To jsou velmi aktuální a ne vůbec vzdálená témata. 

Instalace chytrých technologií

Dalším faktorem, který může zvýšit hodnotu nemovitosti, je aktualizace nebo instalace technologií. Například takové bezpečnostní dveře nebo fungující intercom jsou především ve městech základ. Přidat ale můžete v mnoha oblastech. Namátkou zmíním například:

  • Chytré termostaty: Možnost ovládat vytápění a chlazení nemovitosti prostřednictvím mobilních aplikací – to zní jako sen, co říkáte? Jedete vymrzlí z hor nebo je naopak venku nesnesitelné vedro a vy chcete mít doma prostě příjemně. Mít možnost si vše nastavit dálkově a bez starostí je přece paráda, co říkáte? Myslet by si to mohli i potenciální kupující.
  • Chytré osvětlení: Chytrá osvětlení je programovatelné a ovladatelné pomocí smartphonu nebo hlasového asistenta. Majitelé nemovitosti mohou nastavit časování, intenzitu osvětlení a dokonce i barevné scény. Možná je to už hodně „fancy“ záležitost, pokud ale hledáte opravdu všechny možnosti, musím i tuto zmínit.
  • Chytré bezpečnostní systémy: Instalace různých kamer, senzorů a monitorovacích systémů, to může být především v případě domů jasná volba.

Dokumentace a právní záležitosti

Důležitým aspektem každého úspěšného prodeje nemovitosti je dobře vypracovaná dokumentace a nabídnutí řešení právních záležitostí. Mít veškeré potřebné dokumenty v pořádku a legalizované může zvýšit důvěru kupujících a usnadnit prodej. Zajistěte si, že nemovitost má všechna potřebná povolení a schválení, ať už se jedná o stavební práce, úpravy nebo vylepšení. 

Mějte dobře postavenou smlouvu, nesnažte se kupující nějak oblafnout. Koupě nemovitosti není hračka a lidé si dobře rozmyslí, do čeho své peníze vloží. Dostupnost advokátů je v dnešní době už poměrně snadná, a tak se rozhodně nespoléhejte na to, že si vaši zájemci nenechají vše zkontrolovat a prověřit.  

Prostorové využití

Dobré využití prostoru může také přidat na hodnotě nemovitosti. Zvažte, jaké jsou trendy a preference potenciálních kupujících a zkuste nemovitost případně přizpůsobit nebo alespoň přijít s návrhem v podobě nějaké vizualizace. Například otevřený koncept obývacího prostoru a kuchyně je už v dnešní době skoro samozřejmost. Hodit se může také komora přepracovaná na multifunkční místnost, kterou lze využít jako pracovnu nebo posilovnu. To všechno může opět přitáhnout zájem.

Lokalita a okolí

Samozřejmě, lokalita a okolí nemovitosti jsou klíčové pro určení její hodnoty a je také jasné, že to nemáte jak změnit. Důkladně ale popište výhody a atraktivitu okolí.

Tipy na závěr: Není hodnota jako hodnota

Při prodeji nemovitosti se můžete setkat hned s několika pojmy a typy hodnot, jakou může nemovitost mít a které mohou ovlivnit její prodejní cenu. Pojďme na ně ještě v krátkosti mrknout:

  • Hodnota nemovitosti: Jedná se o celkovou finanční hodnotu nemovitosti, která zahrnuje jak tržní hodnotu, tak i další faktory jako je stav, umístění a potenciál.
  • Výnosová hodnota nemovitosti: Tento termín se často používá při hodnocení komerčních nemovitostí. Výnosová hodnota je založena na očekávaných příjmech, které lze z nemovitosti získat. Vyšší potenciál pro výnos může zvýšit hodnotu nemovitosti.
  • Reprodukční hodnota nemovitosti: Tento termín je používaný v oceňování nemovitostí a odkazuje na hodnotu, kterou by mělo stavební dílo nebo objekt, pokud by bylo postaveno na základě současných technologií a materiálů. Reprodukční hodnota se zaměřuje na náklady a cenu výstavby nemovitosti tak, jak by byla provedena dnes, bez zohlednění jejího stáří, opotřebení nebo změn na trhu.
  • Tržní hodnota nemovitosti: Tržní hodnota je cena, za kterou by se nemovitost pravděpodobně prodala na otevřeném trhu mezi informovanými a souhlasícími stranami. Tržní hodnota je často určována porovnáváním srovnatelných nemovitostí prodaných nedávno v blízkém okolí.
  • Věcná hodnota nemovitosti: Věcná hodnota zohledňuje vlastnosti a funkce samotné nemovitosti. Jedná se o hodnotu nemovitosti jako samostatného objektu, bez ohledu na tržní podmínky.
  • Směrná hodnota nemovitosti: Směrná hodnota je odhad hodnoty nemovitosti provedený odborníky, kteří se specializují na ocenění nemovitostí. Tato hodnota může sloužit jako vodítko pro stanovení spravedlivé prodejní ceny.

Tak. To jsem se zase rozepsal. 🙂 Snad vám informace v tomto článku pomůžou, případně rád pomohu já osobně. Mějte vždy na paměti, že každá nemovitost je jedinečná a může vyžadovat specifické úpravy a strategie. Kvalitní fotografie, dobře napsaný popis a správné zvýraznění předností jsou naprostý základ. Vše ostatní už může být pomyslná třešnička na dortu. Buďte strategičtí a efektivní při plánování a provedení úprav a v případě potřeby neváhejte vyhledat profesionální pomoc.

Artem Saykin
Práce realitního makléře mě naplňuje díky možnosti setkávat se s novými lidmi, kterým pomáhám realizovat jejich sny v oblasti bydlení. Záleží mi na dobře odvedené práci a spokojenosti mých klientů.

Zvažujete prodej své nemovitosti a chcete znát její hodnotu?

Za mou kariéru se mi již nespočetně krát stalo že majitelé, kteří prodávali svou nemovitost bez tržního ohodnocení, prodali za mnohem méně, než doopravdy mohli. V některých případech až o 10-15% reálné hodnoty! Neudělejte stejnou chybu a nechte si ocenit svou nemovitost zcela zdarma.

Komentáře